آآخر اخبار الجزيرة نت

السبت، يوليو 11، 2009

لماذا اخترت هذا العنوان؟













ليه انا عاوز اعيش؟!


في اول رسالة بعد الترحيب بجمهور مدونة عاوز اعيش

احب اوضح ليه انا اخترت هذا العنوان للمدونة؟

لأني عاوز اكون حر في بلدي

عاوز امشي مرة وانا اشعر بالامان

عاوز انام ليلة وانا في اطمئنان


عاوز اكتب كلمة حق لكل الانام


عاوز اشوف بلدي مش في يد السجان


ولكن للأسف دي كلها احلام

انا مش عاوز اكل مش عاوز اشرب مش عاوز احسان

انا عاوز اولا احس في بلدي اني بتعامل كانسان

ده هو السبب أني اطلب ان اعيش فتعالوا بنا نعيش مع الحق نقول وما نخاف نكتب وما نهاب سجان ونقول للظالم كفاية

حرمان ونقول للحرية اظهري عليكي الامان

نعم انا عاااااااااااااااااوز اعيش واكيد انتم كمان عاوزين تعيشوا في جو من الامان

بصراحة انا قررت ان اعيش واكسر كل القيود هعبر عن ما بداخلي بكل وضوح وحتي لو مت اكيد كلمة الحق هتعيش

واكيد انتم هتكونوا فكرين اني مدون حر كان نفسه يعيش

هناك 13 تعليقًا:

شاعر سبيل يقول...

مشروع لمدونة عظيمة ان شاء الله
حط ايدك في ادينا
كلنا عايوين نعيش
وعشان عايزين نعيش بنقول
مرحبا بالموت
في سبيل الله

ابو زياد يقول...

مشكور شاعر الفيوم علي مرورك الكريم وأكيد انا هستفيد من حضرتك كتيييييييييير في عالم التدوين

dr. Ahmed Sakr يقول...

طيب متعيش هو حد ماسكك

الناس كلها عايشه

بس اللى عايز يعيش يعيش حياته صح

أعمل ليك هدف وحاول تحققه

إشراقه مدونة رائعة أتمنى لك رقياً فى عالم التدوين

ابو زياد يقول...

شكرا لك اخي الحشري علي مروك الكريم ويا رب تتحشر دائما في مدونة عاوز اعيش لكي استفيد من خبراتك

ربيع عبد الواحد يقول...

الأخ الفاضل أبو زياد المناضل ؟
مرحبا بك فى عالم التدوين حيث الكلمة الصادقة والحرية المطلقة مع مزيد من البهدلة والاعتقالات ، وشوف بئه انت اللى جبته لنفسك ،كنت عايش فى حالك ، كافى سترك على غطاك ، لا من شاف ولا من درى ، استحمل بئه يا أبو زوزا وربنا يستر على علا

ابو زياد يقول...

شكرا علي مرورك اخي ربيع وربنا يخليك لكل مدون حر و تكون ضيفنا علي طول في مدونة عاوز اعيش

ابو بدر الدين يقول...

سلام الله عليكم ورحمته وبركاته
حبيب قلبي ابو زياد
ايه الكلام الجامد دخ
وعلى فكره عنوان المدونة ملوش حل
ربنا يبارك فيك
لكل قلب اذا ما احب اسرار وكل حب لغير الله ينهار اني احبك في الله
وسلا ا ا ا ا م م م م م

ابو زياد يقول...

اخي الحبيب الي قلبي ابو بدر اشكرك علي مروك الكريم ومتنساش اني تلميذك في عالم التدوين وربنا يجعل هذا في ميزان حسناتك
شكرااااااااااا حبيبي

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا خال
هههههههههههه
بصراحة حاجة جميلة خالص يا ابو زياد
إيه الكلام الجميل ده بارك الله فيك ونفع الله بهذه المدونة الاسلام والمسلمين ب
واللي عجبني في المدونة اسمها
وإلى مزيد من التقدم في عالم التدوين يا ابو زياد
وانا منتظر مواضيعك وابداعاتك
اخوك محمد عناني

ابو زياد يقول...

حبيبي عنان شكرا لك مرورك الكريم ويا رب تكون دائما من زوار مدونة عاوز اعيش ويا رب نعيش لحد ما نشوفك تاني
شكراااااااا حبيبي

غير معرف يقول...

أبو زياد أنت ها تشحت ولا ايه ياعم سيبها لله وهيا ماشية تمام أنت مش أجوزت خلاص احمد ربنا أحنا مش لأيين ناكل ...........!!!!!!!!!!!
أحمد محمد أحمد

غير معرف يقول...

المدوتة جميلة جدا بجد انت عبقرى با ابو زياد

ابو زياد يقول...

احبائي الكرام شكرا لكم على هذا التفاعل ويا رب نعيش دائما في طاعة الله ويا عم كلنا بنشحت من ربنا